In mijn vorige blog stond ik stil bij het belang van denken in scenario’s en de drivers voor regionale samenwerking in de zorg. Nu wil ik ingaan op hoe een regisseur voor regionale samenwerking in de zorg daaraan kan bijdragen. Het was ook een belangrijk aspect van de derde module van de Nyenrode-leergang Regisseren van (regionale) samenwerking in de zorg.
Hoe wordt het spel gespeeld?
In grote, nieuwe transities spelen diverse partijen met een veelheid aan belangen een cruciale rol. Hoe krijg je hen op één lijn? Hoe wordt het spel gespeeld, welke tactieken werken het beste? Tijdens deze module hebben we hierin veel inzicht gekregen door gebruik te maken van voorbeelden uit de praktijk.
Radboudumc
Bijvoorbeeld de wijze waarop het Radboudumc het belang van regionale samenwerking nastreefde. Zij betrok maatschappen in de positionering van het ziekenhuis in de regio, in relatie met omliggende ziekenhuizen, eerste lijn, VVT en andere zorgaanbieders. Welke zorg wordt in het UMC geleverd en welke zorg wordt verplaatst?
Karolinska Ziekenhuis
Een ander voorbeeld van de transitie naar regionale zorg was het Zweedse Karolinska Ziekenhuis, waarbij veel zorg uit het ziekenhuis verplaatst is naar partners in de regio. Met als doel de zorg in het ziekenhuis efficiënter en patiëntgerichter vorm te geven.
The System in the Room
Een belangrijke vraag om dit soort bewegingen in gang te brengen blijkt: hoe krijg je “the system in the room”?
Dit staat of valt met de wijze waarop je de deelnemende partijen uitnodigt. Is er een gemeenschappelijk doel? Is er ruimte om strategische belangen expliciet te maken? Kunnen we informatie delen op basis van vertrouwen? Zoeken we verbinding en checken we regelmatig of iedereen nog aan boord is? Zo vertelde een voorzitter van een meeting dat de uitkomst van de meeting volledig afhankelijk was geweest van de volgorde waarop de aanwezigen hun input gaven. Een omgekeerde volgorde had volgens hem tot een veel minder resultaat geleid. Om het proces goed te kunnen leiden, is het van belang te verbinden!
Hoe ziet zo’n samenwerking eruit?
Als metafoor denk ik aan een enorme hoosbui die ons dreigt weg te spoelen. Alleen door de paraplu’s zo te houden dat ze elkaar overlappen, houden we het droog. Ook op het niveau van programmamanagement is het de uitdaging de diverse projecten (paraplu’s) samen te brengen in één regionale samenwerkingsscope. Iedere paraplu vertegenwoordigt een partij in de regio of een samenwerkingsproject. De regisseur regionale samenwerking brengt de paraplu’s in positie en zorgt voor de overlap en aansluiting. Ah, ik zie het zonnetje al doorbreken!
Interesse in de Nyenrode-leergang Regisseren van (regionale) samenwerking in de zorg?
De leergang staat gepland voor komend voorjaar (start medio mei), zodra bijeenkomsten in groepsverband weer zijn toegestaan. We hechten namelijk veel waarde aan een gezamenlijke start op Nyenrode. Maar u kunt uw plaats nu al reserveren. Vul daarvoor onderstaand formulier in en wij nemen snel contact met u op.
U kunt ook zelf contact opnemen met Jo Vincken, programma directeur Nyenrode: 06 – 10475282.
“Juist voor ‘dokters’ is deze leergang interessant om zicht te krijgen op hun eigen bijdrage aan regionale samenwerking in de zorg.”
Ingrid Kroon, Zelfstandig Specialist Ouderengeneeskunde
40 PE-punten
Voor deelnemers vanuit de medische doelgroep is accreditatie door de KNMG verleend voor 40 PE-punten. ABAN algemene nascholing cluster 1, 2 en 3 (huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde, alle medisch specialisten en sociaal geneeskundigen).
Certificaat en bundel cases
Aan het eind van de leergang ontvangen de deelnemers een certificaat van deelname van Nyenrode Business Universiteit. Nyenrode bundelt en geeft de behandelde en beschreven cases ook uit met als doel dat u als deelnemer de opgedane kennis en ervaringen kunt delen binnen uw eigen organisatie, netwerk en samenwerkingsverbanden.